Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii

Educatia financiara si inteligenta emotionala

Publicat de marcela 16.05.2019 0 Comentarii iexpoKIDS - DESPRE BANI...PENTRU COPII CU MARUNTILA,

Educatia financiara si inteligenta emotionala

 

Poate exista o retincență a unor părinți cu privire la începerea educației financiare din copilărie, însă de ce să facem educație financiară copiilor noștri?

 

Un studiu realizat în America cu oameni de afaceri de succes a relevat faptul că majoritatea nu terminaseră liceul. Ceea ce a făcut diferența a reprezentat ceea ce majoritatea au numit: ”fluturii zboară în formație” la acești  oameni; fluturii fiind emoțiile, ei își gestionează eficient emoțiile. Prin urmare, nu inteligența academică este cea care pune amprenta asupra succesului, ci inteligența emoțională.

 

Determinarea gradului de inteligență emoțională este dat de modul în care 4 aspecte sunt îndeplinite la indivizi, și anume:  

I. Perceperea emoţiilor:  exprimarea, identificarea propriilor emoţii; identificarea emoţiilor la ceilalţi

II. Utilizarea emoţiilor: optimismul; încrederea în sine

III. Înţelegerea emoţiilor: conştientizarea emoţiilor; autoreglarea (autocontrolul)

 IV. Gestionarea emoţiilor: automotivarea (gestionarea stresului) și gestionarea situaţiilor conflictuale

 

Creeând obișnuința copiilor de a fi atenți la emoțiile lor și învățând ca și ei să își gestioneze emoțiile, vor reuși când vor fi adulți să își gestioneze și banii, precum și să identifice și constientizeze emoțiile pe care le au referitoare la bani. Palatinarea, conceptul prin care se explică faptul că obișnuința creează comportamentul de mai târziu susține teoria dezvoltării inteligenței emoționale pentru determinarea succesului în viață.

 

Cum putem aplica teoria? Centrându-ne ca părinți cu deschidere față de ”alte inteligențe”: emoțională și financiară în educația copilui, pe lângă cea academică pe care oricum o dezvoltă la școală, pentru că școala se centrează exclusiv pe inteligența emoțională. Din păcate școala nu dezvoltă inteligența emoțională și pe cea financiară, astfel responsabilitatea intră în sfera familială.

 

Copilul învață prin imitație. Primul palier: perceperea emoțiilor va fi însușită prin replicarea emoțiilor pe care părinții le au față de bani, iar acestea pot fi: frica, dezgustul – ceea ce conduce la respingerea banilor prin imposibilitatea obținerii lor și pierderea lor sau împlinire, fericire, bucurie – permițând atragerea și împăcarea cu sfera financiară, conducând, la relaxare și liniște în cadrul acestui aspect din viața noastră: financiar. Copilul, apoi, va utiliza emoțiile vizând banii, în maniera enunțată anterior ca și consecințe. La acest aspect, nivel al dezvoltării inteligenței emoționale, în paralel cu cea financiară, îi propunem copilului să economisească pentru a își cumpăra mașina ”cea mare” care este și scumpă. Recomand nu neapărat o pușculiță, ci un loc în care să aibă acces la bani și să fie transparent ca să poată vedea banii economisiți, să îi atingă, să îi poată număra ori de câte ori vrea, căci numai astfel se dezvoltă încrederea în sine. Copilul vede faptul că banii lui ”se înmulțesc” și se iveste un ”firicel” al încrederii în forțele proprii căci el i-a păstrat, el este cel care îi protejeaza, deși are acces la bani nu îi folosește și, astfel, apare și optimismul, pe zi ce trece, de fiecare dată când mai adaugă un ban, că are toate șansele să obțină ceea ce și-a propus. Am întâlnit adulți care au reușit să își cumpere singuri o mașină sau o casă, cu banii jos și, fără excepție, la toți, a existat această emoție pozitivă, de mic copil înrădăcinată, că se poate obține ceea ce îți propui, economisind bani și dezvoltând, astfel, emoții de încredere în sine, de optimism cu privire la posibilitatea realizării sale materiale.

 

Pentru a consolida aspectul anterior: utilizarea emoțiilor: optimismul și încrederea în sine, recomand folosirea banilor economisiți pentru achiziționarea obiectivul propus și, totodată pentru a  dezvolta și pasul următor: înţelegerea emoţiilor: conştientizarea emoţiilor și autoreglarea (autocontrolul). Cheltuind toți banii, va urma un nou ciclu: economisirea pentru ceva și mai mare, pornind o nouă incursiune; incursiunea încercării, a frustrării căci o ia de la zero, că este un cost mai mare și va necesita un timp mai îndelungat și astfel se dezvoltă autocontrolul. Primul pas este făcut: încrederea este consolidată, urmează autocontrolul și gestionarea emoțiilor; gestionarea demotivării și a situațiilor conflictuale: renunțarea la economisire pentru o recompensă mai accesibilă, precum și la abaterea de la drum: un împrumut pe care îl recomand părinților să îl facă, să le ceară copiilor bani împrumut, obligatoriu dat înapoi la momentul stabilit de la început și cu dobândă, astfel se consolidează încrederea în sine și optimismul ”avuției”, că banii se vor întoarce la el și inevitabil se dezvoltă capacitatea de gestionare a emoțiilor negative, care pun la încercare realizarea obiectivului.  

 

Ne dorim succes pentru copilul nostru? Cred că orice părinte nu poate dormi noaptea dacă știe că al său copil nu va avea niciodată succes în viață, că este condamnat la suferință și la neîmplinire. Astfel responsabilitatea noastră ca adulți – părinți este să ne informăm, să ne educăm noi și să îi educăm și pe ei în manieră holistică, exhaustivă pentru a spori șansele copilului de a avea reușite în viață.


Roxana BUCUR - 0727/817.333, info@psihologiabanilor.ro, blog: www.psihologiabanilor.ro

Scrie un comentariu